سرزمین ترافیک(بیا اینجا) www.biainja.blog.ir

خدایا تو می دانی که چشمان منتظر به پیچ و خم های جاده چقدر نگرانند،خودت مسافرین را به سلامت برسان.الهی آمین یا رب العالمین

سرزمین ترافیک(بیا اینجا) www.biainja.blog.ir

خدایا تو می دانی که چشمان منتظر به پیچ و خم های جاده چقدر نگرانند،خودت مسافرین را به سلامت برسان.الهی آمین یا رب العالمین

سرزمین ترافیک(بیا اینجا)                                   www.biainja.blog.ir
در مورد ترافیک، تصادفات،نقل و انتقال خودرو،نحوه رانندگی ایمن و قوانین و آیین نامه های مرتبط مطالب مفیدی را ارایه می نماید.

۳ مطلب در شهریور ۱۴۰۲ ثبت شده است

سلام و درود بر همراهان گرامی

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که خودرو و وسیله نقلیه تان در بین راه دچار خرابی و نقص فنی شده و یا به علت تصادف و صدمات وارده دیگر قادر به ادامه مسیر نبوده است.

  • متاسفانه در کشور ما امداد گران خودرو و جرثقیل های حمل خودرو بسیار آشفته بوده و یاز و کار و تشکیلات یکپارچه و پاسخگویی ندارند. دو خودرو ساز بزرگ خودشان شرکت های امداد خودرویی مربوط به خودشان را دارند که برای استفاده از خدمات آنها بایستی از آنها اشتراک خدمات یکساله را دریافت و پول سنگین و گزافی را برای این اشتراک پرداخت نمود. که برای خیلی از مردم که وسیله نقلیه ی شخصی دارند به صرفه نیست که اشتراک خدمات آنها را دریافت کنند. از طرفی دیگر تعدادی وانت نیسان و خودروهای کامیونت کفی نیز در سطح کشور وجود دارند که تحت نظارت جای خاصی نیستند و به صورت کاملاً خصوصی و تعرفه های نامتعارف اقدام به حمل خودروهای معیوب و تصادفی به مقاصد مربوطه می نمایند. که گلایه و شکایت تعداد زیادی از گیرندگان خدمت را بدنبال دارد.ولی متاسفانه صدای آنها شنیده نمی شود و مجبور به پرداخت مبلغ درخواستی از طرف امدادگر خودرو می گردند.
  • بعضی از این امدادگران خودرو اقدام به حمل خودرو تصادفی یا معیوب به تعمیرگاه های طرف قرارداد با خود می نمایند و ضمن اخذ بهای گزاف در مقابل تعمیرات جزیی و فاقدکیفیت لازم خرج های آنچنانی را به صاحبین این گونه وسایل تحمیل می نمایند.
  • امدادگران خودرو که بعضاً مال و ناموس دیگران در اختیار آنها قرار می گیرد معمولا دارای صلاحیت های عمومی نیستند و از طرف مرجع خاصی تعیین صلاحیت نمی شوند یا اگر هم تعیین صلاحیت شوند نظارت لازم بر رفتار و عملکرد آنها وجود ندارد.
  • در پایان از همراهان عزیز خواهشمندم ضمن نشر حداکثری این مطالب جهت آگاهی افکار عمومی در صورت مشاهده تخلف به هیچ وجه چشم پوشی ننموده و مستقیماً به نزدیکترین دادستانی شهرستان یا حوزه قضایی مراجعه نمایند چون بی تفاوتی من و شما باعث کسب پول های باد آورده و نامشروع برای عده ای خاص و ایجاد مشکل و آسیب برای سایر هموطنان را بدنبال دارد. 
  • لذا این یک خواسته و مطالبه ی مهم از دست اندرکاران مربوطه است که می توانند خیلی سریع این قشر زحمتکش امداد خودرو را سرو سامان دهند. البته در بین این افراد انسان های شریف و حلال خوری هم وجود دارند که هدفشان فقط کسب منفعت شخصی نبوده و بدنبال دستگیری و امدادرسانی هستند.

سلام خدمت همراهان گرامی

هرگونه خرابی آسفالت و یا سایر نقایص راه در سطح کشور را که مشاهده کردید به شماره تلفن ۱۴۱ اطلاع بدین و در صورت برطرف نشدن مشکل مجددا تماس بگیرید.

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای می گوید که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای طرح واکنش سریع را در دستور کار خود قرار داده است، گفت: یکی از مولفه‌های مهم ایمنی وضعیت مطلوب در سطح جاده‌ها و ارائه سرویس قابل قبول در این زمینه است، بنابراین با تدابیری که در این زمینه در نظر گرفته ایم و در راستای ارتقاء سطح کیفیت جاده‌ها سعی کرده ایم زمینه‌ای فراهم کنیم تا هرگونه خرابی و دست انداز درجاده‌های کشور توسط مسافران اعلام شود.

اکبری یادآور شد: در طرح واکنش سریع به محض آنکه خرابی و یا دست انداز در جاده‌ها دیده شود مسافران می‌توانند از طریق شماره ۱۴۱ اطلاع دهند تا با اعزام سریع همکاران سطح کیفیت راه‌های کشور افزایش یابد.

او به استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل جاده‌ای اشاره کرد و گفت: امسال در قانون بودجه سعی کرده ایم تبصره جدیدی لحاظ کنیم تا امکان نگهداری و ساخت راه‌های جدید با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی فراهم شود.

او با اشاره به اینکه در قانون تبصره ۱۹ را ایجاد کرده‌ایم، افزود: در بخشی از آزادراه‌ها هزینه‌ها توسط بخش خصوصی تامین می‌شود و بخش دیگری از آزادراه‌ها که توسط دولت نگهداری می‌شود در آینده نزدیک به بخش خصوصی واگذار خواهد شد تا هزینه‌های نگهداری آن بر دوش دولت نباشد.

معاون راهداری سازمان راهداری با اشاره به اینکه امسال ۱۶ هزار کیلومتر راه‌های کشور به بهره برداری می‌رسد، گفت: کل اعتبارات در نظر گرفته برای بهره برداری از این ۱۶ هزار کیلومتر سه برابر اعتباری است که در اختیار ما قرار دارد بنابراین بخشی افتتاح راه‌های کشور سال آینده موکول خواهد شد و تمرکز ما بر انجام روکش آسفالت ۲۰۰۰ کیلومتر از راه‌هایی است که دارای خرابی سنگین است.

او ادامه داد: هزینه اعتباری که برای این ۱۶ هزار کیلومتر در نظر گرفته شده یک هزار میلیارد تومان است، اما برنامه ریزی که برای اعتبارات این ۱۶ هزار کیلومتر در نظر گرفته شده هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است که سعی خواهیم کرد از منابع اعتباری سایر بخش‌ها استفاده کنیم.

اکبری با بیان اینکه حدود ۹۰ هزار کیلومتر راه روستایی در کشور داریم که حدود ۳۴ هزار کیلومتر از این مسیر راه شریانی شناخته شده که برخی از آنها دو بانده و برخی به صورت تک باند عمل می کنند.

او ادامه داد: ۵۲ هزار کیلومتر طول راه های شریانی کشور است که از طریق سامانه پی اس وضعیت روکش آسفالت شناسایی می شود و طبق اعلام این سامانه سه مرتبه تاکنون آسفالت انجام شده که آخرین عملیات هم برای پاییز و زمستان سال ۹۷ است.

معاون سازمان راهداری با بیان اینکه طبق برداشتی که انجام شده ۳۳ درصد از کل شبکه نیاز به روکش آسفالت دارد و کارهای اصلی در حال انجام است، افزود: این ۳۳ درصد حدود ۱۶ هزار کیلومتر است که بخشی از آن سال گذشته و بخشی امسال در قالب طرح سراسری بهسازی و ارتقای ایمنی روکش آسفالت راه شریانی تعریف کردیم و جزو پروژه های جهش تولید در کشور هم به شمارمی رود که مدیر عامل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای بر آن تاکید داشته است.

اکبری تصریح کرد: ۲ هزار کیلومتر از این راه ها دارای خرابی شدید بوده که بخشی از آنها سال گذشته انجام دادیم و مابقی آن امسال انجام می شود.

معاون سازمان راهداری با اشاره به اینکه ۷ هزار کیلومتر از این مسیرها طبق برنامه ریزی صورت گرفته نیاز به کار اساسی و روکش آسفالت سازه ای دارد، گفت: ۵ هزار کیلومتر هم نیاز به روکش حفاظتی نازک و کارهای زود بازده دارد که امسال به نتیجه می رسد.

او بیان کرد: طی دو هفته گذشته کار و اجرای این عملیات را آغاز کردیم و بخش زیادی از کارگاه ها و انتخاب پیمانکاران انجام شده است.

او گفت: به علت شیوع ویروس کرونا بخشی از فعالیت ها متوقف شده بود اما از نیمه دوم اردیبهشت ماه سعی کرده ایم، ۳۵۰ کارگاه در کشور را فعال کنیم تمام تلاش خود را می کنیم که اجرای عملیات به پاییز نکشد.

اکبری بیان کرد: تاکنون ۱۵۰ در کریدور ترانزیتی اصلی کشور و ۲۰۰ کیلومتر هم از راه های شریانی انجام شده است

تکدی گری شغل پر درآمد یا جرم سنگین؟؟؟

در سطح شهرها و در سر چهار راه ها و یا در محل های عوارضی آزادراه و در محل سرعت کاه  ها و یا پمپ بنزین ها و پمپ های گاز شاهد پدیده گدایی و یا همان تکدی گری هستیم. مردم کشور ما مردمی مهربان و نوع دوست هستند و با مشاهده زنان و بچه هایی که در سرما و در گرما در سطح شهر ها و جاده مشغول گدایی هستند اقدام به کمک به این افراد می نمایند این کمک های مردم باعث می شود عده ای را به فکر راه اندازی گروه ها و اکیپ های گدایی می اندازد و از این راه پول های هنگفتی را به جیب می زنند. در این مطلب کاری به تمیز یا کثیف بودن این پدیده و پول های ناشی از آن نداریم. امروزه متاسفانه با وجود خیریه ها و کمیته های متعدد امدادی که در کشور وجود دارد مردم هنوز یا با این مراکز آشنایی کافی ندارند یا این که نمی توانند به این مراکز اعتماد کنند به هر حال هر دلیلی که برای ایجاد این پدیده نا میمون یعنی تکدی گری در سطح کشور در نظر بگیریم متاسفانه این پدیده در کشور وجود دارد و گاهی مردم و کاربران ترافیکی را آزرده خاطر می کند و باعث کندی حرکت و ازدحام ترافیک می گردد. برای حل این مشکل و معضل صرفا با قوه ی قهریه نمی توان به درمان قطعی و علاج این پدیده رسید و باید روانشناسان و جامعه شناسان در خصوص حل این مشکل راه حل ارایه نمایند.

با وجود جرم انگاری این پدیده متاسفانه همچنان شاهد تکدی گری در سطح شهرها هستیم. علاوه بر پدیده تکدی گری در جاده ها متاسفانه پدیده دستفروشی نیز باعث ازدحام ترافیکی و راه بندان می گردد و در این زمینه بایستی برنامه ریزی درست و دقیقی برای جمع شدن بساط دست فروشان که حتی گاهی در وسط آزادراه اقدام به دستفروشی میکنند  صورت پذیرد. بسیاری از مشکلات راه حل های ساده و قابل انجام دارد فقط باید کار دست افراد خوش فکر باشد.